Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych,
także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań
matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz
wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w
kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w
tekście, zarówno matematycznym jak i popularnonaukowym, a także
w formie wykresów, diagramów, tabel.
Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów
matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i
uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych.
Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi,
interpretowanie pojęć matematycznych.
Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu
problemów praktycznych i teoretycznych.
Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie
istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub
rozwiązania problemu.
Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu
matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych
zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych
uwarunkowań.
Rozumowanie i argumentacja.
Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie
argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie
dowodu od przykładu.
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii,
formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich
poprawności.
Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania
problemów, tworzenie ciągu argumentów, gwarantujących poprawność
rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia.
Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań,
również w sytuacjach nietypowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
Zakres podstawowy. Uczeń:
wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie,
potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb
rzeczywistych;
przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i
reszt z dzielenia, nie trudniejsze niż:
(a) dowód podzielności przez $24$ iloczynu czterech kolejnych liczb
naturalnych;
(b) dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez $5$ daje resztę
$3$, to jej trzecia potęga przy dzieleniu przez $5$ daje resztę $2$;
stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków
stopnia nieparzystego z liczb ujemnych;
stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na
potęgach i pierwiastkach;
stosuje własności monotoniczności potęgowania, w szczególności
własności: jeśli $x < y$ oraz $a>1$, to $a^x<a^y$ , zaś gdy
$x < y$ oraz $0<a<1$, to $a^x>a^y$ ;
posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na
osi liczbowej;
stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości
bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: $\left|x +
4\right| = 5$, $\left|x - 2\right| < 3$, $\left|x+3\right| \geq 4
$;
wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach
praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków
z lokat i kosztów kredytów;
stosuje związek logarytmowania z
potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm
ilorazu i logarytm potęgi;
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,
a ponadto
dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej;
rozkłada wielomiany na czynniki metodą grupowania wyrazów, w
przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu
$W(x)=2x^3-\sqrt{3}x^2+4x-2\sqrt{3}$;
znajduje pierwiastki całkowite wielomianu o współczynnikach
całkowitych;
dzieli z resztą wielomian jednej zmiennej $W(x)$ przez dwumian postaci
$x-a$ ;
dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych
niż:
$\frac{1}{x+1}-\frac{1}{x}$,
$\frac{1}{x}+\frac{1}{x^2}+\frac{1}{x^3}$,
$\frac{x+1}{x+2}+\frac{x-1}{x+1}$,
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1R. znajduje pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu o
współczynnikach całkowitych;
2R. stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące
własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona):
$\binom{n}{0}=1$, $\binom{n}{1}=n$, $\binom{n}{n-1}=n$,
$\binom{n}{k}=\binom{n}{n-k}$,
$\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}$;
3R. korzysta ze wzorów na: $a^3+b^3$, $(a+b)^n$ i $(a-b)^n$.
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe;
rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą;
rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe;
rozwiązuje równania, które dają się doprowadzić do równania
kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe;
rozwiązuje równania wielomianowe postaci $W(x)=0$ dla wielomianów
doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się
doprowadzić do postaci iloczynowej metodą grupowania;
rozwiązuje równania wymierne postaci $\frac{V(x)}{W(x)}=0$, gdzie
wielomiany $V(x)$ i $W(x)$ są zapisane w postaci iloczynowej.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
III. 1R. rozwiązuje nierówności wielomianowe typu: $W(x)> 0$,
$W(x)\geq 0$, $W(x)<0$ dla wielomianów doprowadzonych do postaci
iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci
iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub
metodą grupowania;;
III. 2R. rozwiązuje równania i nierówności wymierne, nie trudniejsze
niż $\frac{x+1}{x(x-1)}+\frac{1}{x+1} \geq \frac{2x}{(x-1)(x+1)}$;
III. 3R. stosuje wzory Viète’a dla równań kwadratowych;
III. 4R. rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną,
o stopniu trudności nie większym, niż: $\left|x + 2\right|+ 3\left|x
-1\right| = 13$, $\left|x + 2\right|+ 3\left|x -1\right| < 11$;
III. 5R. analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz
równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności
wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje
warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność, i wyznacza
rozwiązania w zależności od parametrów..
IV. Układy równań.
Zakres podstawowy. Uczeń:
rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje
interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i
sprzecznych;
stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych;
rozwiązuje metodą podstawiana układy równań, z których jedno jest
kwadratowe, a drugie liniowe, postaci $\begin{cases} ax + by = e \\
x^2 + y^2 + cx + dy = f \end{cases}$ lub $\begin{cases}
ax + by = e \\ y = cx^2 + dx + f \end{cases}$ .
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
IV. 1R. rozwiązuje układy równań kwadratowych postaci $\begin{cases}
x^2 + y^2 + ax + by = c \\ x^2 + y^2 + cx + dy = f \end{cases}$
.
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu
słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych
przedziałach);
oblicza wartość w punkcie funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel,
wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego
samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca
zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja
przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe)
od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile
istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których
wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie
lub o jej własnościach;
szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w
postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);
wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej
funkcji lub o jej wykresie;
wyznacza największą i najmniejszą wartość funkcji kwadratowej w
przedziale domkniętym;
wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji
zagadnień geometrycznych, fizycznych itp., także osadzonych w
kontekście praktycznym;
na podstawie wykresu funkcji $y=f(x)$ szkicuje wykresy funkcji
$y=f(x-a)$, $y=f(x)+b$, $y=-f(x)$, $y=f(-x)$;
posługuje się funkcją $f(x)=\frac{a}{x}$, w tym jej wykresem, do opisu
i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie
proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich
wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z
zastosowaniami praktycznymi.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
V. 1R. na podstawie wykresu funkcji $y=f(x)$ rysuje wykres funkcji
$y=\left| f(x) \right|$;
V. 2R. posługuje się złożeniami funkcji;
V. 3R. dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w
przykładzie: wykaż, że funkcja $f(x)=\frac{x-1}{x+2}$ jest
monotoniczna w przedziale $(-\infty , -2)$.
VI. Ciągi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych
rekurencyjnie, jak w przykładach:
a) $\begin{cases} a_1 = 0,001 \\
a_{n+1}=a_{n}+\frac{1}{2}a_{n}(1-a_{n}) \end{cases}$ ,
b) $\begin{cases} a_1 = 1 \\ a_2 = 1
\\a_{n+2}=a_{n+1}+a_{n} \end{cases}$ .
w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący;
sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny lub
geometryczny;
stosuje wzór na $n$-ty wyraz i na sumę $n$
początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;
stosuje wzór na $n$-ty wyraz i na sumę $n$
początkowych wyrazów ciągu geometrycznego;
wykorzystuje własności ciągów, w tym
arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również
osadzonych w kontekście praktycznym.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
VI. 1R. oblicza granice ciągów, korzystając z granic ciągów typu
$\frac{1}{n}$, $\sqrt[n]{a}$ oraz twierdzeń o granicach sumy,
różnicy, iloczynu i ilorazu ciągów zbieżnych, a także twierdzenia o
trzech ciągach;
VI. 2R. rozpoznaje zbieżne szeregi
geometryczne i oblicza ich sumę.
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
wykorzystuje definicje sinus, cosinus i tangens dla kątów od $0^\circ$
do $180^\circ$, w szczególności wyznacza wartości funkcji
trygonometrycznych dla kątów $30^\circ$, $45^\circ$, $60^\circ$;
znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając
z tablic lub kalkulatora;
znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta,
jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;
korzysta z wzorów $\sin^2\alpha + \cos^2 \alpha =1$;
tg$\alpha=\frac{sin\alpha}{cos\alpha}$;
stosuje twierdzenia sinusów i cosinusów oraz wzór na pole trójkąta
$P=\frac{1}{2}\cdot a\cdot b \cdot \sin\gamma$;
oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych
(rozwiązuje trójkąty).
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1R. stosuje miarę łukową, zamienia
miarę łukową kąta na stopniową i odwrotnie;
2R. posługuje się wykresami funkcji
trygonometrycznych: sinus, cosinus, tangens;
3R. wykorzystuje okresowość funkcji
trygonometrycznych;;
4R. stosuje wzory redukcyjne dla
funkcji trygonometrycznych;
5R.korzysta z wzorów na sinus,
cosinus i tangens sumy i różnicy kątów, a także na funkcje
trygonometryczne kątów podwojonych;
6R. rozwiązuje równania i nierówności
trygonometryczne o stopniu trudności nie większym niż w przykładach:
$4\cos2x\cos5x = 2\cos7x+1$, $2\sin^2x \leq 1$.
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz
odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;
rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy
danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do
twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie:
w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach,
równoległobokach, rombach i trapezach;
stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
stosuje wzory na pole wycinka koła i długość łuku okręgu;
stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o
dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur
podobnych;
wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu
wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie,
ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w
figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
przeprowadza dowody geometryczne.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
VIII.1R. stosuje własności czworokątów wpisanych w okrąg i opisanych
na okręgu.
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zakres podstawowy. Uczeń:
rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie
ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki
istnieje;
posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci
kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych
własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane
punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość
do innej prostej, styczność do okręgu);
oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
posługuje się równaniem okręgu $(x-a)^2+(y-b)^2=r^2$;
oblicza odległość punktu od prostej;
znajduje punkty wspólne prostej i okręgu oraz prostej i paraboli
będącej wykresem funkcji kwadratowej;
wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem
osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku
układu współrzędnych).
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
IX. 1R
1R. stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej;
IX. 2R
2R. znajduje punkty wspólne dwóch okręgów;
IX. 3R
3R. zna pojęcie wektora i oblicza jego współrzędne oraz długość,
dodaje wektory i mnoży wektor przez liczbę, oba te działania
wykonuje zarówno analitycznie, jak i geometrycznie.
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności
proste prostopadłe nieprzecinające się;
posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem
kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami
(np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między
ścianami, oblicza miary tych kątów;
rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między
odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między
tworzącą a podstawą), oblicza miary tych kątów;
określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów,
walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i
poznanych twierdzeń;
wykorzystuje zależność między objętościami brył podobnych.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
X. 1R. zna i stosuje twierdzenie o prostej prostopadłej do
płaszczyzny i o trzech prostopadłych;
X. 2R. wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz
oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
XI. Kombinatoryka.
Zakres podstawowy. Uczeń:
zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych;
zlicza obiekty stosując reguły mnożenia i dodawania (także łącznie)
dla dowolnej liczby czynności w sytuacjach nie trudniejszych niż:
a) obliczenie, ile jest czterocyfrowych nieparzystych liczb
całkowitych dodatnich takich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje
dokładnie jedna cyfra 1 i dokładnie jedna cyfra 2,
b) obliczenie, ile jest czterocyfrowych parzystych liczb całkowitych
dodatnich takich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie
jedna cyfra 0 i dokładnie jedna cyfra 1;
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
XI. 1R. oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone
kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także
łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji,
również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu
zliczania elementów;
XI. 2R. stosuje współczynnik dwumianowy (symbol Newtona) i jego
własności przy rozwiązywaniu problemów kombinatorycznych.
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.
Zakres podstawowy. Uczeń:
oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym;
stosuje skalę centylową;
oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i
dominantę;
oblicza odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku
danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje ten parametr dla
danych empirycznych;
oblicza wartość oczekiwaną, np. przy ustalaniu wysokości wygranej w
prostych grach losowych i loteriach.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
XII. 1R. oblicza prawdopodobieństwo warunkowe i stosuje wzór Bayesa,
stosuje praktycznie twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym;
XII. 2R. stosuje schemat Bernoulliego.
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
Zakres podstawowy. Uczeń:
Uczeń rozwiązuje zadania optymalizacyjne w sytuacjach dających się
opisać funkcją kwadratową.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
XIII. 1R. oblicza granice funkcji (w tym jednostronne);
XIII. 2R. stosuje własność Darboux do uzasadniania istnienia miejsca
zerowego funkcji i znajdowania przybliżonej wartości miejsca
zerowego;
XIII. 3R. stosuje definicję pochodnej funkcji, podaje interpretację
geometryczną i fizyczną pochodnej;
XIII. 4R. oblicza pochodną funkcji potęgowej o wykładniku
rzeczywistym oraz oblicza pochodną korzystając z twierdzeń o
pochodnej sumy, różnicy, iloczynu, ilorazu i funkcji złożonej;
XIII. 5R. stosuje pochodną do badania monotoniczności funkcji;
XIII.6R. rozwiązuje zadania optymalizacyjne z zastosowaniem
pochodnej.
Warunki i sposób realizacji
Korelacja. Ze względu na użyteczność matematyki i jej
zastosowania w szkolnym nauczaniu fizyki, informatyki, geografii i
chemii zaleca się zrealizować treści nauczania określone w działach: I
pkt 9 (logarytmy) i w miarę możliwości V pkt 14, V pkt 1 (pojęcie
funkcji) i V pkt 5 (funkcje liniowe) w pierwszym półroczu klasy
pierwszej, zaś treści nauczania określone w działach: V pkt 11 (funkcje
kwadratowe) i V pkt 13 (proporcjonalność odwrotna) nie później niż do
końca klasy pierwszej. Treści nauczania określone w dziale VI pkt 2
(obliczanie początkowych wyrazów ciągów określonych rekurencyjnie) można
realizować w korelacji z analogicznym zagadnieniem podstawy programowej
z informatyki.
Oznaczenia. Uczniowie powinni używać powszechnie przyjętego
oznaczenia zbiorów liczbowych, a w szczególności: dla liczb całkowitych
symbolu $\mathbb{Z} $, dla liczb wymiernych – $\mathbb{Q}$, dla liczb
rzeczywistych – $\mathbb{R}$. Oznaczanie liczb całkowitych literą $C$
może prowadzić do nieporozumień i należy go unikać.
Przedziały. Uczeń powinien wykorzystywać przedziały do opisu zbioru
rozwiązań nierówności. Warto podkreślić, że najważniejsza w odpowiedzi
jest jej poprawność. Na przykład rozwiązanie nierówności $ x^2-9x+20 >
0$ może być zapisane na każdy z poniższych sposobów:
rozwiązaniem nierówności może być każda liczba $𝑥$, która jest
mniejsza od 4 lub większa od $5$;
rozwiązaniami są wszystkie liczby 𝑥 mniejsze od $4$ i wszystkie liczby
$𝑥$ większe od $5$;
$x < 4 $ lub $x > 5$;
$ x\in (-\infty, 4) $ lub $ x\in (5, \infty) $;
$ x\in (-\infty, 4) \cup (5, \infty) $ .
Zastosowania logarytmów. Przy nauczaniu logarytmów warto podkreślić
ich zastosowania w wyjaśnianiu zjawisk przyrodniczych. W przyrodzie
powszechne są procesy, których przebieg opisuje funkcja logarytmiczna.
Dzieje się tak, gdy w pewnym przedziale czasowym dana wielkość zawsze
rośnie (lub maleje) ze stałą krotnością. Poniższe przykładowe zadania
ilustrują zastosowania logarytmu.
Z1.
Skala Richtera służy do określenia siły trzęsień ziemi. Siła ta
opisana jest wzorem $R=\log \frac{A}{A_0}$ , gdzie $A$ oznacza
amplitudę trzęsienia wyrażoną w centymetrach, $A_0 = 10^{−4} cm$ jest
stałą, nazywaną amplitudą wzorcową. 5 maja 2014 roku w Tajlandii miało
miejsce trzęsienie ziemi o sile $6,2$ w skali Richtera. Oblicz
amplitudę trzęsienia ziemi w Tajlandii.
Z2.
Chory przyjął dawkę $100$ mg leku. Masę tego leku pozostałą w
organizmie po czasie 𝑡 określa zależność $M(t)=a\cdot b^t$ . Po pięciu
godzinach organizm usuwa $30$% leku. Oblicz, ile leku pozostanie w
organizmie pacjenta po upływie doby.
Postać kanoniczna. Przy okazji wielomianów kwadratowych
podkreślać należy znaczenie postaci kanonicznej funkcji kwadratowej i
wynikających z tej postaci własności.
Należy zwrócić uwagę, że wzory na pierwiastki trójmianu kwadratowego
oraz na współrzędne wierzchołka paraboli, są jedynie wnioskami z niej.
Warto podkreślić, że wiele zagadnień związanych z funkcją kwadratową
daje się rozwiązać bezpośrednio z postaci kanonicznej, bez mechanicznego
stosowania wzorów.
W szczególności postać kanoniczna pozwala znajdować najmniejszą lub
największą wartość funkcji kwadratowej, a także oś symetrii jej wykresu.
Złożenia funkcji i funkcje odwrotne. Definicja funkcji złożonej
pojawia się dopiero w zakresie rozszerzonym, ale już w zakresie
podstawowym oczekuje się od ucznia umiejętności operowania równocześnie
danymi zaczerpniętymi z kilku źródeł. Nie wymaga to jednak formalnego
wprowadzenia operacji złożenia czy odwracania funkcji.
Przekształcenia równoważne. W trakcie rozwiązywania równań i
nierówności należy zwracać uwagę, że obok metody przekształceń
równoważnych można stosować metodę wnioskowania (metoda analizy
starożytnych). Po wyznaczeniu potencjalnego zbioru rozwiązań następuje
sprawdzenie, które z wyznaczonych wartości istotnie są rozwiązaniami. W
wielu sytuacjach nie warto domagać się przekształceń równoważnych, gdy
metoda wnioskowania prowadzi do szybkich rezultatów. Ponadto uczniowie
powinni wiedzieć, że uprawnioną metodą dowodzenia jest równoważne
przekształcanie tezy.
Zastosowania algebry. Warunkiem powodzenia procesu nauczania
matematyki jest sprawne posługiwanie się wyrażeniami algebraicznymi.
Metody algebraiczne często dają się stosować w sytuacjach geometrycznych
i na odwrót – ilustracja geometryczna pozwala lepiej zrozumieć
zagadnienia algebraiczne.
Ciągi. Zagadnienie to należy omawiać tak, by uczniowie zdali
sobie sprawę, że poza ciągami arytmetycznymi i geometrycznymi istnieją
też inne. Podobnie należy podkreślić, że poza ciągami niemalejącymi,
rosnącymi, nierosnącymi, malejącymi i stałymi istnieją też takie, które
nie są monotoniczne. Warto zwrócić uwagę uczniów, że niektóre ciągi
opisują dynamikę procesów występujących w przyrodzie bądź
społeczeństwie. Przykładowo podany w dziale VI pkt 2 lit. a ciąg opisuje
szybkość rozprzestrzeniania się plotki (liczba $a_n$ podaje, ile osób o
plotce słyszało). Podobny model może być użyty do opisu
rozprzestrzeniania się epidemii.
Planimetria. Rozwiązywanie klasycznych problemów geometrycznych
jest skutecznym sposobem kształtowania świadomości matematycznej.
Uczniowie, którzy rozwiązują zadania konstrukcyjne, nabywają przez to
wprawy w rozwiązywaniu zadań geometrycznych różnego typu, na przykład
uczeń z łatwością przyswoi własności okręgów wpisanych w trójkąt czy
czworokąt, jeśli potrafi skonstruować te figury. Nauczanie konstrukcji
geometrycznych można przeprowadzać w sposób klasyczny, za pomocą linijki
i cyrkla, można też używać specjalistycznych programów komputerowych,
takich jak np. GeoGebra.
Stereometria. Wyobraźnia przestrzenna szczególnie rozwijana jest
podczas realizacji treści nauczania ze stereometrii. Posługiwanie się
modelami brył, a także umiejętność rysowania ich rzutów, znacznie ułatwi
wyznaczanie różnych wielkości w bryłach. Analiza przekrojów czworościanu
i sześcianu może być bardzo pouczająca; szczególnie wartościowa jest
odpowiedź na pytanie: czym może być przekrój. Doświadczenie uczy, że na
przykład kwestia istnienia przekroju sześcianu, który jest trapezem, ale
nierównoramiennym, może sprawiać kłopoty wielu uczniom.
Dwumian Newtona. Ważne jest, żeby przy okazji nauczania wzoru na
$(a+b)^n$ podkreślić znaczenie współczynnika dwumianowego (symbolu
Newtona) $\binom{n}{k}$ w kombinatoryce. Warto go również zapisywać w
postaci $\binom{n}{k}=\frac{n(n-1)\cdot ... \cdot (n-k+1)}{1\cdot 2\cdot
... \cdot(k-1)\cdot k}$, gdyż w tej formie jest bardziej widoczna jego
interpretacja i łatwiej go obliczyć dla małych $k$.
Rachunek prawdopodobieństwa. Uczniowie w przyszłości będą mieli
do czynienia z zagadnieniami powiązanymi z losowością, które występują w
różnych dziedzinach życia i nauki, na przykład: przy analizie sondaży,
zagadnień z zakresu ekonomii i badaniach rynków finansowych lub w
naukach przyrodniczych i społecznych. Warto wspomnieć o paradoksach
rachunku prawdopodobieństwa, które pokazują typowe błędy w rozumowaniu i
omówić niektóre z nich. Warto też przeprowadzać z uczniami eksperymenty,
np. eksperyment, w którym uczniowie zapisują długi ciąg orłów i reszek
bez losowania, a następnie zapisują ciąg orłów i reszek powstały w
wyniku losowych rzutów monetą. Błędne intuicje na temat losowości
podpowiadają zwykle, że nie powinny pojawiać się długie sekwencje orłów
(albo reszek), podczas kiedy w rzeczywistości takie długie sekwencje
orłów (lub reszek) występują. Omawianie w zakresie podstawowym wartości
oczekiwanej nie wymaga wprowadzania pojęcia zmiennej losowej. Wskazane
jest raczej posługiwanie się intuicyjnym rozumieniem wartości
oczekiwanej zysku czy ustalanie liczby obiektów spełniających określone
własności. W ten sposób uczeń ma możliwość dostrzeżenia związków
prawdopodobieństwa z życiem codziennym, ma także szanse kształtowania
umiejętności unikania zachowań ryzykownych, np. przy decyzjach
finansowych.
W zakresie rozszerzonym ważne jest uświadomienie uczniom, że rachunek
prawdopodobieństwa nie ogranicza się jedynie do schematu klasycznego i
używanej tam kombinatoryki. Dobrą ilustracją są przykłady zastosowania
schematu Bernoulliego dla dużej liczby prób.
Dowody. Samodzielne przeprowadzanie dowodów przez uczniów rozwija
takie umiejętności, jak: logiczne myślenie, precyzyjne wyrażanie myśli i
zdolność rozwiązywania złożonych problemów. Dowodzenie pozwala
doskonalić umiejętność dobierania trafnych argumentów i konstruowania
poprawnych rozumowań. Jedną z metod rozwijania umiejętności dowodzenia
jest analizowanie dowodów poznawanych twierdzeń. Można uczyć w ten
sposób, jak powinien wyglądać właściwie przeprowadzony dowód.
Umiejętność formułowania poprawnych rozumowań i uzasadnień jest ważna
również poza matematyką. Poniżej znajduje się lista twierdzeń, których
dowody powinien uczeń poznać.
Twierdzenia, dowody – zakres podstawowy:
Istnienie nieskończenie wielu liczb pierwszych.
Dowód niewymierności liczb: $\sqrt{2}$ , $\log_2{5}$ itp.
Wzory na pierwiastki trójmianu kwadratowego.
Podstawowe własności potęg (o wykładnikach całkowitych i
wymiernych) i logarytmów.
Twierdzenie o dzieleniu z resztą wielomianu przez dwumian
postaci $x-a$ wraz ze wzorami rekurencyjnymi na współczynniki ilorazu
i resztę (algorytm Hornera) – dowód można przeprowadzić w szczególnym
przypadku, np. dla wielomianu czwartego stopnia.
Wzory na $n$-ty wyraz i sumę $n$ początkowych wyrazów ciągu
arytmetycznego i geometrycznego.
Twierdzenie o kątach w okręgu:
1) kąt wpisany jest połową kąta środkowego opartego na tym samym
łuku;
2) jeżeli dwa kąty są wpisane w ten sam okrąg, to są równe wtedy i
tylko wtedy, gdy są oparte na równych łukach.
Twierdzenie o odcinkach w trójkącie prostokątnym:
Jeśli odcinek $CD$ jest wysokością trójkąta prostokątnego $ABC$ o
kącie prostym $ACB$, to $\left|AD\right|
\cdot\left|BD\right|=\left|CD\right|^2$, $\left|AC\right|^2=
\left|AB\right|\cdot\left|AD\right|$ oraz $\left|BC\right|^2=
\left|AB\right|\cdot\left|BD\right|$.
Twierdzenie o dwusiecznej:
Jeśli prosta $CD$ jest dwusieczną kąta $ACB$ w trójkącie $ABC$ i punkt
$D$ leży na boku $AB$, to $\frac{|AD|}{|BD|}=\frac{|AC|}{|BC|}$
Wzór na pole trójkąta $P=\frac{1}{2}ab \sin \gamma$
.
Twierdzenie sinusów.
Twierdzenie cosinusów i twierdzenie odwrotne do twierdzenia
Pitagorasa.